Check this out!!!

Backpacking Eropah 2015 - Kos dan Bajet: 20 Hari 8 Negara

Sedikit info dan tips mengenai bajet dan planning untuk trip ni mengikut pengalaman kami. Hopefully dapat membantu sesiapa yg ada plan gila ...

Wednesday 20 December 2023

Swiss Winter holiday 2023 - Zurich to Luzern; Day 1

30 Nov 23 (Thu)

Kami touch down Zurich dalam pukul 1.30 pm. Dari dlm flight dah Nampak salji memutih di bawah. Tersengih2 la kami atas tu mcm kerang busuk. Salji turun memang agak lebat. Sebelum mendarat pun, pilot berlegar2 di udara menunggu clearance. Dlm 30 minit jugalah berlegar2 kat atas tu. 




Alhamdulillah sampai juga di bumi Swiss. Imigresen clearance pun sangat smooth. Dari situ, kami terus menaiki train ke Luzern. Trip kali ni kami menggunakan sepenuhnya Swiss Travel Pass (STP). Bila dah ada STP, naik la mana2 train (kecuali mountain train dan scenic train), bas, tram, sesuka hati. Simpan je QR code tu dlm phone, sebab nanti akan ada org akan check tiket. 

Perjalanan ke Luzern pun dijamu mata dengan pemandangan yg indah. Nak pulak keadaan bersalji. Memang seronok. 




Sampai di Luzern dalam 3.30 pm, tapi di sini takde snow lagi. Dari train station, kami menapak ke hotel. Kami book hotel Drei Koenige. Menapak dalam hujan pulak tu. Kalau ikutkan takde la jauh sangat tapi sebab hujan dan bawak luggage, terasa la macam jauh. 

Selesa juga hotel ni. Ada balkoni kalau nak lepak2 tengok sekitar. Katil pun selesa tapi bantal agak lembik. Tiada kettle disediakan tp ada air panas di lobi. Malam tu kami hanya lepak2 di bilik sambil berehat2. Konon2 nak turun la kejap jalan2 sekitar, tapi masing2 dah terlelap. Jetlag lah tu. 

view dari balcony


https://www.drei-koenige.ch/en

No comments:

Post a Comment