Check this out!!!

Backpacking Eropah 2015 - Kos dan Bajet: 20 Hari 8 Negara

Sedikit info dan tips mengenai bajet dan planning untuk trip ni mengikut pengalaman kami. Hopefully dapat membantu sesiapa yg ada plan gila ...

Tuesday 26 December 2023

Swiss Winter holiday 2023 - Murren; Day 4

3 Dec 23 (Sun)

Selepas Subuh dan breakfast megi goreng dan cereal, kami pun bergerak ke train station. Plan hari tu adalah ke Lauterbrunnen dan naik ke Murren village, sebuah perkampungan di pergunungan. Murren ni takde access melalui public road. Ada few option untuk sampai ke Murren ni.

Lauterbrunnen to Mürren via Grütschalp

Ni route yang kami pilih. Sampai di train station, terus lah ke Bergbahn Lauterbrunnen-Mürren station, which is across the road dari train station. Dari sini, kami naik aerial cableway sampai ke Grütschalp summit station. Dari Grütschalp, exit cable car tu, dan naik train direct ke Murren. Tak payah beli extra ticket utk ke Murren kalau dah ada STP.

sebelum naik cable car


View dari dlm cable car

org dah ramai nk naik ke Murren

view masa naik


sempat beramah mesra dgn satu group Malaysian. selfie sebab tiga2 jacket yg sama haha

Lauterbrunnen to Mürren via Stechelberg

Kalau ikut google, ni route yg paling cantik. Tapi nak ke Stechelberg cableway valley station, kena naik bas dari Lauterbrunnen, route 141. Dah sampai Stechelberg, terus ke  Schilthorn Cableway valley station dan naik cable car ke Mürren with a stop in Gimmelwald.

Hiking terus ke Murren

Ni yang jenis adventurous boleh la. Haha

Memang cantik kampung ni. Hotel pun banyak kalau nak stay lama utk healing. Time winter, boleh bawa kids untuk sledding sepanjang jalan. Meriah juga. Ada juga café kalau nak lepak layan kopi/koko sambil melayan view gunung. Tapi since kami dah bawak bekal siap2, takdela nk lepak café. Malangnya sebab salji tebal, tak dapat nak duduk di public bench. Tak pasal2 kena makan berdiri. Huhu




























No comments:

Post a Comment