Check this out!!!

Backpacking Eropah 2015 - Kos dan Bajet: 20 Hari 8 Negara

Sedikit info dan tips mengenai bajet dan planning untuk trip ni mengikut pengalaman kami. Hopefully dapat membantu sesiapa yg ada plan gila ...

Sunday 13 September 2015

Backpacking Eropah 2015 - Day13; Florence, Italy

Tuesday, 21 April 2015

Lebih kurang 3.30pm, kami pun sampai di Florence. Seperti biasa, kami akan simpan luggage yg berat tu di station dan hanya membawa overnight beg bersama. Di Italy, semua luggage handler yg kami jumpa di station2 adalah dari company yg sama. Dapat contract ke apa..Huhu.. So charge nya adalah sama setiap station dan memang agak menelan bajet kami. 

One of the famous monument di Florence adalah The Florence Cathedral atau The Catterdale di Santa Maria del Fiore ataupun II Duomo di Firenze. Cathedral kompleks ni terletak di Piazza del Duomo di tengah2 Florence. Dome Cathedral ni adalah yg terberbesar di dunia setakat ni. Kami pun berlegar sekitar kawasan tersebut. 


dah nampak Dome di kejauhan
Depan Duomo banyak souvenir stall
Architecture yg menarik
ramai nak masuk Cathedral
View jauh sikit
Sekitar Duomo ni jugak adalah shopping street. So sesapa nak visit Duomo boleh la jugak menyopping lepas tu. Kami pun sempat jugak beli souvenir sekitar kawasan nih. Time ni dah petang tapi masih ramai pengunjung. Ada jugak rombongan remaja sekolah time nih. 
sambil2 cuci mata
Dome lagi
Shopping la..

Sama seperti city yg lain, kami tak spend masa yg lama. Lewat petang, kami pun menaiki tram untuk ke Airbnb hari itu. Malangnya, host kami hanya sampai di rumah lebih kurang 9mlm. Kami terpaksa menuggu di luar dengan agak lama. Dah la sejuk pulak tu. Rumah tu ok tapi kali ni kami mengalami masalah komunikasi. Luckily kami just nak spent the night utk tido je sebab pagi2 kami akan bergerak ke Pisa pula. 

2 comments:

  1. Hai Assalamualaikum..boleh x saya nk tau psl trip awk ke Italy mcm transport & accomodation. Boleh x email saya alannahumaira@gmail.com. Saya tgh plan for short trip to Italy Oct 2017 nnt

    ReplyDelete