Check this out!!!

Backpacking Eropah 2015 - Kos dan Bajet: 20 Hari 8 Negara

Sedikit info dan tips mengenai bajet dan planning untuk trip ni mengikut pengalaman kami. Hopefully dapat membantu sesiapa yg ada plan gila ...

Friday 8 February 2013

Be as Asset...not a Liability...


Aku terpanggil untuk tulis entry ni as I was inspired by Malynn’s. http://malynnlife.blogspot.com/2013/02/kahwin-berhenti-kerja.html

 
aku slalu je brangan jadi kaya, takyah keje dah tapi still ada monthly income (nama pun berangan kan…)

dalam setiap angan aku, aku yg kaya, not Laki ku.. (kalo dua2 kaya lagi bagus la kan…) Why?

Yelah..kalo Laki aku yg kaya, aku kena depends dgn dia..apa2 aku kena mengharapkan dia..duit pun duit dia eventho dia bertanggungjawab bagi aku nafkah dan menyenangkan aku kan..

But still…it’s HIS money…NOT MINE…

 
Maybe some people tak kisah depends solely on their spouse. Be it financial ke, day to day chores ke, and of course, as a driver.

Yelah kalo aku pun if nak pegi mana2 ngan dia, of coz la dia kena drive, what I meant is kalo dia takde.

Banyak je wives yg tak tau and tak interested nak blajar drive ( I don’t judge ok. They may have their own reasons)

Aku slalu bayangkan what if kalo aku dlm situasi ni..

Okay…

What if….aku solely depends financially ngan dia and someday unlucky things happen? Dia x dapat nak keje lagi ke…sakit ke..even..kalo Allah dah jemput pulang (uwaaaaa…)

So mcm mana? Takkan masa tu la kelam kabut nak cari keje kan? Mcm mana nak byr umah, keta dll tu? Nak pinjam sana sini?

What if….aku x tau drive and dia takde (let say, dia outstation ke..) kalo ada emergency kena gi mana-mana? Nak harapkan public transport semata-mata? Or..nak mintak tolong jiran or sedara mara?

 
That’s not me..selagi ada kederat dan keupayaan and of coz dengan izin Allah, aku tak berharap utk bergantung dengan org lain. Why must I depend on others’ mercy if I can totally depend on myself????

Lainlah kalo aku dah takde upaya kan..barulah mengharapkan belas ihsan orang..(kalau org sudi..)

 
Ego kah aku? Berlagak kah aku?

Maybe for some people, yes. Tapi ni yg aku rasa.

 
Well..mebbe sebab aku dh biasa berdikari sejak kecik. Eventho aku second last child, I’m not the manja type.

Yelah, time aku membesar, abg kakak semua da blaja kat luar, parents keje..

Dari Darjah 3 aku dah belajar tinggal sensorang sementara nak gi skolah..(mak aku ngajor belah pagi, aku skolah petang)

 
Life aku banyak dgn kengkawan..bila dah dok hostel lagi lah..

Kalo bebudak sekarang, every weekend parents dtg melawat. Aku dulu, sebulan sekali pun jarang2 balik. Balik pun takde la dijemput2.

Balik sendiri ok naik bas…sampai la habis belajar degree..life aku kalo nak ke mana2, dgn public transport.

(dulu kemestian sbb no other choice, sekarang sekali sekala keluar naik LRT sbb convenience)

 
Bila dah keje, dah pegang duit..lagilah…

Nak pulak aku ni kaki shopping..high maintenance ooooo…

Mesti la kena ada duit sendiri kan…shopping utk diri sendiri..shopping barang hiasan umah..simpan duit nak gi jenjalan lagi..

Just skali skala bila stress keje tu..makanya beranganlah aku mcm yg aku citer kat atas skali tu…hehehe…

 
Mak aihh..panjang lak aku meleret2 nih..

Padahal point yg aku nak tekankan is..

Be an asset..not a liability…

 
Dengan cara ni..campaklah ko di mana2 pun..in sha Allah..ko boleh adapt dan survive…

-just me-

No comments:

Post a Comment