Check this out!!!

Backpacking Eropah 2015 - Kos dan Bajet: 20 Hari 8 Negara

Sedikit info dan tips mengenai bajet dan planning untuk trip ni mengikut pengalaman kami. Hopefully dapat membantu sesiapa yg ada plan gila ...

Thursday 14 February 2013

Bohong sunat?

hehehe..sape yang tak pernah berbohong kan..walopon alasannya just bohong sunat..(nak menyedapkan hati je tu..sbb takde istilah bohong sunat dlm Islam)..

macam keje aku ni..kekadang terpaksa 'bohong sunat' dengan customers..yelah..kalo dah customers tengah marah2..kena la sweet talk nak cool them down..nak sedapkan hati dorang..kena buat2 happy dan tak kisah kena marah (dlm hati Tuhan je yg tau)..
walaupun tak semestinya itu salah aku..tp disebabkan aku yg direct deal ngan customer, makanya pasrah je la..
nak pulak company aku nih banyak process yg involve bnyk department sebelum customers dapat barang dorang...apa2 pun dorang akan cari aku balik..masa ni lah kena pandai2 nak settlekan and masa yg sama kena jaga hati dorang..
tapi tak selalunya lah aku 'bohong sunat' coz its better to tell them the truth..selalunya kalo di explain baik2, customer akan faham..takpun bila kita apologize, dorang akan terima..

in personal life plak..kalo terpaksa sangat2..barulah aku 'bohong sunat'..
contohnya kalo member2 aku ajak join MLM or bisnes yg seakan-akan mcm tu..
aku ni bukan lah rajin nak cari downline ka..org bawah ke..nak jual produk ke...in fact seblm ni ada bbrp MLM yg aku join tp semua x menjadi..makanya aku dah serik..main reason is sbb aku ada sifat 'M' yg besar...hehehe...
pst...aku bukannya anti MLM ye..rezeki masing2...
tapi yg aku bengang tu yg slalu dok push push orang..eventho da bnyk alasan aku bagi..dok la ajak aku jd downline la apa la..
kalo setakat nk beli produk dia, kalo bagus and kewangan ok...aku takde hal nyer...
last2 aku bgtau dorang.."sori..laki aku x bagi join"..(sbnrnya laki aku xtau lg pun pasal tu)
slalunya dorang akan back-off la kalo aku bg alasan nih..
tp ada yg 'hardcore' tu tanak give-up ngan laki aku skali dia nak ajak join..hehheh..
ada plak yg suruh aku jgn bgtau laki..(MANYAK  cantekkkk muka dorang)
muahahaha..

ini contoh la dlm life aku..
mmg lah berdosa bohong/tipu nih..aku seboleh-bolehnya nak elak..
tp keadaan memaksa..(chewahh)..alasan kot...

aku ngah cuba la meng'improve'kan diri ni..
please don't judge okayh...




No comments:

Post a Comment