Check this out!!!

Backpacking Eropah 2015 - Kos dan Bajet: 20 Hari 8 Negara

Sedikit info dan tips mengenai bajet dan planning untuk trip ni mengikut pengalaman kami. Hopefully dapat membantu sesiapa yg ada plan gila ...

Monday 7 November 2016

Percutian Eropah 2016: Autumn in My Heart - Day 4; Freiburg, Germany

Sunday, 2 October 2016

Mari lihat view dalam rumah Markus.
dlm bilik ada study table
view dari dlm bilik
Markus dan Isabell
 kitchen yg comel
deco di wall
Pagi2 lagi kami dah keluar. Bersemangat nak enjoy kehijauan di Black Forest dan Cuckoo clock Village. First, kami kena naik train dari Freiburg ke Offenburg, dan seterusnya ke Station2 kecil untuk ke perkampungan. Offenburg tu quite a large train station jugak la. Dari Offenburg kami sepatutnya turun di Hausach dan naik another train ke Treeburg dan terus ke Cuckoo Village.
view dari dlm train ke Offenburg
Perjalanan smooth sampai  di Hausach. Kalau ikut schedule, next train ke adalah few minutes after that. Kami pun tunggu lah dengan kesabaran. Kami tunggu punya tunggu punya tunggu.. bayang train pun x Nampak. Memandangkan station ni adalah kecil, makanya tiada office untuk kami bertanya. Kalau ikut next schedule pulak, train selepas tu is within 1 hour. Ok lah kami fikir maybe delay atau ada some technical problem. Kami pun decided nak ke seberang station utk cari makan alas perut. 

Ada 1 train museum di seberang jalan with a small café. Jadilah dapat makan cucur kentang dan apple puree dan of course, coffee. Kami makan pun agak rushing sebab nak kejar train yg MIA tadi. Katanya dlm masa sejam kan..Ok fine.

Lagi sekali kami tunggu train tp x muncul2. Train pegi tmpt lain adalah. Masing2 mood dah ke laut. Bila di fikir dalam2, sebelum hari gelap, baiklah kami beredar dari situ. Dengan perasaan sedih dan kuciwa, kami pun tunggu train balik ke Offenburg, dan seterusnya Freiburg. 
di sinilah kami tersadai...
 Hanya mampu snap gambar kawasan sekitar..
train yg x jadi naik.
Last2 kami jalan2 di Freiburg saja. Itupun sendu sebab hari Ahad, semua kedai tutup even shopping mall ye. Nasib baik ada kedai kebab untuk mengalas perut. Portion nya sgt besar. Aku makan separuh sahaja dan tapau balancenya. 
pekan Freiburg..Kedai semua tutup
Restoran kebab
kebab utk alas perut
Nak buat laundry, tp tak jumpa pulak laundry mart dia area rumah Markus tu. Hai la nasib. Penyudahnya kami lepak je dlm bilik melayan perasaan. Nak lepak kat dapur malam tu, si Markus dan Isabell ada tetamu dtg. Segan la mak nak joinnn..hihihi…

Itulah our heartbreaking experience utk trip kali ni. ini dah kali kedua aku dapat bad experience dgn train system di Germany. hmmm..Macam tak bagi aku ke Jerman lagi je…

No comments:

Post a Comment