Check this out!!!

Backpacking Eropah 2015 - Kos dan Bajet: 20 Hari 8 Negara

Sedikit info dan tips mengenai bajet dan planning untuk trip ni mengikut pengalaman kami. Hopefully dapat membantu sesiapa yg ada plan gila ...

Monday 3 December 2018

Kembara Iceland dan London 2018: Iceland - South Coast Excursion; Skogafoss, Vik dan Reynisfjara Beach - Day 3 pt 1

26 October 2018

Tour hari ketiga adalah ke South Coast of Iceland. Your Day Tours masih menjadi pilihan kami. Juga menaiki mini bus. Tour guide cum driver kali was a lady, Akti. Dia agak skema tapi masih friendly. 

First stop kami adalah Skogafoss, salah satu waterfall yg popular di Iceland. Tapi, sebelum itu, kami singgah sebentar menikmati mountain view yg diselaputi salji. Di kaki gunungnya, adalah salah satu farm. 



Sedikit info mengenai waterfall ni. Skógafoss is one of Iceland’s biggest and most beautiful waterfalls with an astounding width of 25 meters (82 feet) and a drop of 60 meters (197 feet). Tips utk mendekati waterfall ni adalah semestinya waterproof attire ye. Kalau tak memang basah la ditimpa air. Kami tak mendekati sgt sebab batu-batunya dah sangat licin. Dari kejauhan pun kami berjalan dgn penuh berhati2 sebab boleh tergelincir.

cantik betul sebab ada rainbow sekali

Sudah puas posing, kami pun bergerak menuju ke Vik, sebuah perkampungan kecil dan seterusnya ke Reynisfjara Beach. Vik adalah sebuah perkampungan kecil berhadapan pantai, terletak di Selatan Iceland. Ada satu view point yg menarik di Vik. Di kawasan church di atas bukit. Dari atas bukit tu, boleh Nampak kampung dan juga laut.
view dari Vik Church


Lunch break kami di Reynisfjara Black Sand beach. Selain black sand beach sebagai daya penarik, ada juga hexagonal basalt column di tepi pantai. Kalau rajin2 cuba lah panjat batu2 ni untuk berposing. Kalau berjalan berdekatan laut, silah berjaga2 sebab bila2 masa akan ada ombak yg besar dan ganas. Ada kes di mana sorang tourist telah ditarik ombak dan lemas.




kami tak panjat pun







Kalau nak makan, ada café yang berdekatan. Ada tandas disediakan. Memandangkan kami dah bawa bekal roti, takleh la nak bagi review best ke idok makanan kat café tu.


No comments:

Post a Comment