Check this out!!!

Backpacking Eropah 2015 - Kos dan Bajet: 20 Hari 8 Negara

Sedikit info dan tips mengenai bajet dan planning untuk trip ni mengikut pengalaman kami. Hopefully dapat membantu sesiapa yg ada plan gila ...

Saturday 17 November 2018

Kembara Iceland dan London 2018: Iceland - Golden Circle; Gullfoss dan Geysir Geothermal Field - Day 2 pt 2

25 October 2018

Di Gullfoss, Baldwin drop us off at the upper side and he will wait for us kat bawah. Kat bahagian atas ni, ada toilet, tourist info dan souvenir shop. Dari atas, ada walkway dan tangga untuk turun. Wahh..angin bertambah kuat pula. Sejuk kot. Di bahagian tepi rumput dan walkway, ais mula terbentuk. Kena berhati2 berjalan kalau tak, boleh tergelincir. 
Tourist info building
Walkway untuk turun ke arah waterfall

Ada a few view point di Gullfoss nih. Yang  paling dekat dengan waterfall tu, pathnya mencabar sikit. Berbatu-batu. View point ni akan ditutup masa winter atas sebab keselamatan. Masa kami lalu ni pun dah agak licin dan terpaksa berpaut pada tali yg disediakan. Tapi, berbaloi juga sebab view nya yang cantik.
Mari layan gambar
view dari area atas





di hujung tu view point yang jalan berbatu2

view yang paling dekat dgn waterfall
Our 3rd stop adalah Geysir Geothermal field. Di sini juga adalah lunch stop kami. Sedikit info pasal Geysir ni. This geothermal area in the Haukadalur Valley, situated to the east of Mount Laugafell, is particularly rich in hot springs and geyser activity. Yang paling femes adalah Strokkur hot spring. Strokkur ni akan meletus setiap 4-10 minit. Maka ramailah orang berkumpul di kelilingnya sebab nak tagkap gambar masa dia meletus. Pengunjung dinasihatkan agar tidak memasuki kawasan bertali atau mendekati geyser. Kalau meletus dan kita berdekatan dgnnya, boleh melecur dgn teruk. 2 kali juga kami menunggu Strokkur meletus. Dah puas hati, baru kami ke main building untuk mengalas perut.
salah satu hotspring
cuaca mmg panas tapi angin sejuk woi


menuggu Strokkur meletus



Ada 3 café di sini. Salah satunya menyediakan vegetarian soup. No choice, inilah lunch kami. Dalam kelaparan tu, belasah la juga walaupun x upaya nak habiskan sebab tak kena dengan tekak. Selain café, ada juga souvenir shop yg agak banyak pilihannya. Tak sempat pula nak beli sebab masa dah suntuk (sebenarnya cuak kot2 kena sound dgn Baldwin sebab lambat..hahaha). Kedai baju pun ada which they sell mostly knitted wear dari wool. Mahal nak meninggal uolss. 
my lunch of the day

No comments:

Post a Comment