Check this out!!!

Backpacking Eropah 2015 - Kos dan Bajet: 20 Hari 8 Negara

Sedikit info dan tips mengenai bajet dan planning untuk trip ni mengikut pengalaman kami. Hopefully dapat membantu sesiapa yg ada plan gila ...

Thursday 1 December 2016

Percutian Eropah 2016: Autumn in My Heart - Day 9; Hallstatt, Austria

Friday 7 October 2016

Destinasi seterusnya adalah Hallstatt. Hallstatt ni pun adalah salah satu destinasi bucket list aku..hihi..Dari Salzburg, kami naik bas ke Attnang Pucheim. Sepanjang jalan, sungguh indah pemandangan di kampung2  yg dikelilingi kehijauan bukit bukau. Dan juga ada satu kampung yg bersebelahan tasik. Juga one of a tourist attraction tp x ingat pulak nama kampung tu. Sebenarnya, kalau nak explore Austria and its nature, it is better to drive along. Lagi puas hati dan boleh singgah di mana2 yang menarik. Takpelah. Kalau ada rezeki boleh buat for next visit pulak kan.

Di Attnang Pucheim, kami meneruskan perjalanan ke Hallstatt dengan train which akan stop di Hallstatt station. Dari situ pulak, pengunjung boleh naik bot untuk ke seberang dan terus sampai di Hallstatt. Actually, boleh juga sampai ke Hallstatt ikut jalan darat tapi itu utk route yg lain pula.


dah excited dlm bot
cuaca berkabus
dari kejauhan..
yeay dah sampai
Cuaca agak tak menyebelahi kami hari tu. Sampai2 di Hallstatt je, hujan pun turun tp nasib baik x berapa lebat. Dari situ agak menggagau nak cari Bed & Breakfast yg kami akan stay malam tu. Check-in pukul 3 tapi kalau sampai awal, boleh lah simpan luggage dulu di situ. Rupa2nya kena berjalan agak jauh utk kami smpi ke B&B tersebut. Sampai agak basah jeans dan loafer ku.. Huhuhu.. Takpelah, anggaplah itu salah satu cabaran masa travel ni.

Lepas je simpan luggage, teruslah menapak semula ke centre oh Hallstatt. Kampung ni agak ramai tourist dari China. Memang sblm ni aku pernah baca, Chinese mainland mmg sgt suka ke Hallstatt sampaikan diorang wujudkan satu kampung yg sebijik design mcm Hallstatt kat Cina tu. Kira twin village la..hihi..
Berjalan2 ambil gambar sambil cari tmpt makan. Agak susah nak cari makanan halal di sini. Akhirnya, kami decide masuk ke restoran yg menyediakan veggie menu. Restoran ni agak upscale la bagi aku tapi memandangkan xde choice, masuk la juga.
teh herba dan ginger cookies
farah's veggie pasta. not bad
omelette dan salad..Terpaksa la aku yg karnivor makan salad..
pumpkin soup yg sedap
Lepas makan dan lepak2, kami pun merayau sekitar Hallstatt untuk menikmati pemandangan yg awesome. Memang hati akan tenang kalau duduk di sini. Yela. Apa yg nak distressnya. Tasik depan mata, kehijauan di mana2. Echewah. Teringin juga nak stay kat situ membawa diri..hahahha.


Mari layan view sekitar Hallstatt ni...


rumah siapakan di seberang tasik itew?
 Hallstatt ni agak kecil jadinya kalau x overnight di sini pun xpe memandangkan accommodation agak terhad dan mahal. Tapi xpelah memandangkan kami pun dah book B&B awal2 kan. Lagipun esoknya dia provide breakfast. Jadinya takpayah la nak risau lagi.

Agak petang, kami pun menapak semula ke B&B, check-in dan terusla lepak dlm bilik saja. Nak keluar balik pun mmg sejuk. Kalau nak enjoy view pun, boleh lepak di balkoni bilik sebab depannya adalah kehijauan dan berkabus. Mcm biasa, malamnya dinner megi saja.
B&B yg kami duduk


nak lepak balkoni sejuk gila kot
view dari Balkoni bilik..

No comments:

Post a Comment