Check this out!!!

Backpacking Eropah 2015 - Kos dan Bajet: 20 Hari 8 Negara

Sedikit info dan tips mengenai bajet dan planning untuk trip ni mengikut pengalaman kami. Hopefully dapat membantu sesiapa yg ada plan gila ...

Friday 23 May 2014

Anniversary Trip - Langkawi; Day 1 - part 1

Pejam celik pejam celik..tup tup udah nak ujung May..emm cepat betul masa berlalu ye..ahaha..

Dan tiba lah harinye utk timeout aku lagi..kali ni just aku n BB je..destinasi..Langkawi, Pulau Lagenda…trip ni pun dikira as a anniversary trip gitu..ekceli anniversary kami bln 6..tapinye bulan 6 tu time cuti skolah..udah pasti aku tanak travel time ni kan…rimas kot nak bersesak2 ngan org ramai nanti..echewah…

Ni adalah 2nd trip kami ke Langkawi..first time aku jejak Langkawi adalah 21 tahun lalu n BB lak 22 tahun lalu..haaa lama takkk…sudah pasti banyak tpt yg dah berubah  n membangun since our last visit…

Ehh tetiba lak mengimbas kenangan lama..first time tu aku join rombongan skolah..(time tu parents rilek je bg anak2 gi rombongan jauh2 nih..)..Dok kat Pantai Cenang which was masa tu x bnyk lg chalet yg ada..(Mie..ko ingat ak ‘hansap man’? muahaha…)..Mak aku bg aku RM50 (bg bebudak n value 21 thn lalu adalah sgt besau okeh..)Apa yg aku beli???? Hanyalah beberapa btl minyak gamat saje..nampak nau x reti sopping..Kalo skrg ni……(tau tau la sendirik…)

Okeh back to present day…Kami naik Malindo..again.aku dpt promo price yg sgt berbaloi..RM168 return utk dua org…Haa kalo drive..kos petrol pun da berapa kan…penat pun dapat…Ni dlm sejam da touch down..Naik plak kat KLIA2..wahh jauh nau beza dr LCCT..takde la rasa mcm kat stesyen bas saje..very comfy okeh…
ngah tunggu ERL...
Hallway nak ke departure gates
kenkonon backpacking la...rasmi gak beg Deuter aku..
wating seats at departure gate
Flight kul 1.15pm..so dlm 2.20pm da smpai..kami sewa kereta kat cni..dekat sorang brother ni..Azizi nama dia..aku dpt contact dlm online..dia kira ikut 24jam..so kalo 3 hari 2 mlm dia kira 48 jam..yg operator lain aku tanya ikut hari..so da save kat ctu..ekceli kami nak sewa wira..RM60 utk 24 jam..tpnye Wira da x available, dia bg Nissan Sentra lama…wif same price..hihihi..maklumle keta lama..dah bunyik macam2..asalkan blh gerak sampai destinasi sudah..huhuhu…
nie la keta yg kami dapat...
So kami amek kereta..terus ke Pantai  Cenang..time ni ujan..perut pun da lapo..jadinye kami singgah dulu di Laksa Power..sblm ni aku pernah baca review n ramai gak la recommend try kat cni..POWER nau katanya..OK la since dia mmg otw ke Cenang tu n dekat je dr airport..(Oh sepanjang trip ni..WAZE is our feveret navigator..senang nak sampai mana2..)
amek kat google gambo ni...
Disebabkan ujan…maka x de ramai..hanya 2-3 kereta je yg ada..nasib baik ada tpt covered eventho agak x brp nak bersih..(bahasa berlapik nih..) deme2 ni pulak mcm nak tanak je layan..BB dah buat muka semacam da tu..)  Tapi lapo nye pasal..sabokan aje..maklumle kat tempat orang… So kami dua-dua makan laksa…
Ermm..bagi aku..nak kata POWER nau tu x la..tp xde la disappointing jugak..mebbe sbb da baca bnyk review…so expectation pun agak tinggi la kan..plus..depends on selera masing2…
Laksa yg so-so Power bagi aku...
So perut kenyang..kami pun gerak la ke hotel..Stay kat Casa Fina Homes..book through Agoda..dpt la dlm RM130++ satu malam..Hotel location tu da agak hujung pantai Cenang..konsep style ala2 kabin gitu..tp ok la..bilik quite nice n yg paling penting, convenient nak cari makan or apa2 sbb keluar depan sikit da Cenang nye stretch..
View dr luar bilik...
Pada pendapat aku la..Cenang stretch ni ala2 patong la pulak..ada mall..souvenir shop kiri kanan berderet2..restoran n bar pun sama gak..berderet2..(tp bar dia x sebnyk Phuket /Bali lah..)
antara hotel yg ada...
time ni tak ramai org lagi..
So lepak2 kejap dlm bilik..petang tu pun kami keluar balik...


2 comments:

  1. Love your post.
    Of course i remember 'Hansap Man' from our Darjah 6 trip all those years ago.
    Can't wait for your second episode on the Langkawi trip, esp on the Underwater World :)

    ReplyDelete