Check this out!!!

Backpacking Eropah 2015 - Kos dan Bajet: 20 Hari 8 Negara

Sedikit info dan tips mengenai bajet dan planning untuk trip ni mengikut pengalaman kami. Hopefully dapat membantu sesiapa yg ada plan gila ...

Saturday 13 June 2015

Backpacking Eropah 2015 - Day 3; from London to Paris


Saturday, 11 April 2015

Pagi tu Ms Nora n Hubby pun drop us kat Bus Station for our ride to London... 
Gudbye my dear fren. Miss ya always..
Di dalam bas, kami sgt impress dengan safety procedures yg diterapkan oleh driver bas kpd passengers. Sebelum bergerak, she gave us safety instructions in case on emergency. Semua passengers kena pakai seatbelt dan di setiap tingkap, disediakan small hammer untuk pecahkan tingkap if the emergency exit did not work..
Ready for our next adventure..
Sampai2 di Victoria Coach station, kami terus ke main Victoria station. Our destination that morning was Harrods. Kami decided ukt tinggalkan luggage di storage dan took Tube ke Harrods. Org agak ramai di Harrods. Okay, nak kata shopping banget tu x de lah tapi adalah jugak ole2 yg dibeli..dan jugak untuk menghabiskan GBP yg ada, yelah destination lepas ni kan kena guna Euro..
beg Harrods yg ku rembat..
Dah puas shopping dan cuci mata, kami pun bergerak semula ke Victoria Station, ambil luggage dan terus naik tube ke St Pancras Station, to board the Eurostar. Nak board Eurostar ni kena lalui security macam kat airport. As schedule, train pun bergerak meninggalkan bumi UK.
x sempat snap, pinjam kat gugel..
we are heading for Paris!!!
Perjalanan ke Paris lebih kurang 2 jam plus. At about 8pm, kami pun tiba dia Gare du Nord. Since luggage kami sgt berat dan tanak bersusah-payah dlm Metro nanti, kami pun decided nak simpan luggage kat situ. Lagipun, nanti nak ke Brussels kami akan balik ke station yg sama. Di Nord, luggage storage adalah locker system.

Kami hanya membawa beg untuk 2 malam di Paris sahaja. Kami menaiki Metro untuk ke Air BnB yang kami book. Tiket untuk ke stop yg kami perlu turun berharga €1.70 sahaja. Kami sampai ke station metro yg berdekatan rumah dlm pukul 10mlm. Host kami, Yvan dah call masa dlm train tanya kami kat mana..yelah agak lambat bergerak dr Nord sbb nak setelkan luggage. Sampai2 situ agak blur sebab agak confius dgn map yg diberikan. Last2 tanya sorang mamat ensem ni yg kebetulan lalu. So kami followed his direction. 

Jalan nye jalan..rasa mcm dah salah..hahaha..time ni dah agak cuak sbb kami jalan di lorong dan agak gelap..So decided to stop depan satu church..aku pun call si Yvan, malangnye slangnya agak pekat dan aku x dpt tangkap apa yg dia explain..ah sudah..Nak jadi cerita, time tu ada dua orang gentleman berjalan ke arah kami..Dgn desperatenye aku mintak salah sorang tu tlg cakapkan dekat Yvan di mana kami berada..hahaha…mmg gamble je masa tu..Sesat kat Paris ooiii malam2 buta..actually kami dah salah direction. Yvan pun suruh kami stay kat situ dan dia akan datang..pheww..Yvan to the the rescue..

So long story short, around 11.30am, kami pun selamat sampai di Air BnB tersebut. Ianya adalah basement room yg agak kecil tp dilengkapi dgn dapur dan shower. Toiletnya adalah diluar bilik, di koridor..but then mmg kami telah baca review sblm ni dan expected it is at it is lah..Sbb kami pilih adalah location nya yg within walking distance to Eiffel Tower.
Nie lah biliknye..amek dr Air Bnb..(x snap gambo pong..)
shower yg muat2 sorang masuk..
So semua dah setel…kami pun tido with exciting expectation for tomorrow….

No comments:

Post a Comment